Tora Vinjar Haug

Markedskoordinator, Nordisk Film Distribusjon


Tora fikk drømmejobben i Nordisk Film Distribusjon rett etter at hun var ferdig med bachelorgraden i Creative Industries Management i 2017. Valget av studie var veloverveid, med fokus på en kombinasjon av interesseområdene hennes. Hun er en hardtarbeidende dame, som har vært engasjert i linjens arrangementer under studietiden på BI.

Skjæringspunktet

Tora har alltid vært interessert i mye forskjellig og stod mellom mange forskjellige studieretninger før hun måtte velge. Valget falt på BI og studiet Creative Industries Management da hun alltid hadde vært glad i kunst og kultur samt å organisere og lede. «Gjennom Creative Industries Management opplevde jeg at jeg fant et skjæringspunkt mellom det å ta vare på og respektere den autonome kunsten, men også finne en måte å organisere og strukturere kunstnerisk virksomhet på» sier hun. Dette var den perfekte miksen for Tora.

Fra tiden på BI nevner Tora at hun savner menneskene og alle de interessante fagdiskusjonene de hadde i klassen. Her bidro foreleserne ved å oppmuntre klassen til å gå ut av komfortsonen, ta ordet og engasjere seg muntlig i timene. Dette kjentes ubehagelig i starten, men gjorde etter hvert at Tora ble mer uredd. Selv sier hun at den erfaringen er noe av det viktigste hun har tatt med seg inn i arbeidslivet.

Internshipet var gull verdt
En av Toras sterkeste anbefalinger til studenter som vurderer å søke CIM er å velge internship det tredje året på bachelorgraden. Det å være en aktiv student som deltar på arrangementer og drar på linjens faglunsjer ligger også høyt på lista over ting hun nevner.
Som en strukturert og engasjert student gikk hun over i jobben som markedskoordinator i Nordisk Film Distribusjon dagen hun leverte bacheloren. Hun sier at både fagene fra BI og internshipet hjalp henne langt på vei ut i jobben. «Internshipet var gull verdt for meg, da det var da jeg fikk en fot innenfor bedriften jeg arbeider i nå.»

Utdanningen har bidratt til å dekke gapet mellom forventning og realitet, som møter deg når du starter i en ny jobb.

Arbeidslivet som markedskoordinator

Jobben som markedskoordinator er variert og Tora stortrives i virksomheten. Arbeidsdagen er veldig variert med mye spennende innhold. For å dra ut hovedarbeidsoppgaver nevnes koordinering av markedsmateriell, kontakt med designere, oppfølging av kampanjer, pressearbeid og kreative work-shops. Og dette er bare noen av arbeidsoppgavene! Her har fagene markedsføring, prosjektledelse og strategi kommet til nytte.

Flere av fagene har skapt et fundament og gitt meg en bedre forståelse av filmbransjen enn jeg ville hatt uten.

Tora forteller om et lite og godt arbeidsmiljø i avdelingen, med et team som hjelper hverandre i perioder hvor det er mye å gjøre. Det er viktig å være seriøse og arbeide effektivt, men samtidig ha det hyggelig sammen. «Her kan man ikke være redd for å brette opp ermene og ta i et tak.»

Tilbake til forsiden