Ola Tangen

Content Manager, Wallmans


Ola Tangen har tatt PR og Markedskommunikasjon på BI, i tillegg til å ha vært over gjennomsnittet aktiv i studentforeningen. Nå jobber han for den pulserende showsalongen Wallmans i Oslo, og er hovedansvarlig for alt grafisk som produseres hos dem. Han stortrives i en kreativ, hektisk og variert hverdag.

Studiefellesskapet

- Det jeg savner mest fra studiene er det fellesskapet man har. Særlig det man får hvis man engasjerer seg i studentforeningen.

Ola forteller om opplevelsene sine i SBIO, BIs studentforening, og om alle de spennende menneskene han har blitt kjent med og jobbet på prosjekter med i årene på BI. Nettverket man får på BI er stort. Han råder alle til å vise respekt og være hyggelig mot menneskene man møter, da man plutselig møter dem igjen senere i arbeidslivet. Som sitt beste studieminne trekker han frem Fadderullan, Norges største fadderuke.

- Det er innmari gøy at man det andre året som student er fadder sammen med dem man var i faddergruppe med det første året på BI. Det viser hvor gøy, og viktig, fadderuka er for å skape fellesskap og vennskap.

Praktisk studie

Men selv om Ola har satt stor pris på de sosiale aspektene rundt studiene, legger han også vekt på verdien av hardt arbeid og kunnskapen han har fått fra forelesningene. På PR og Markedskommunikasjon er det relativt små klasser, som åpner for mye diskusjon i timene. Han skryter av foreleserne, og trekker frem Peggy Brønn og hennes oppfordring om å «speak your case».

Man skal tørre å fremme sin mening, men samtidig ha et solid, faglig grunnlag for det man mener og de valgene man tar.

Kritisk tenkning og det å spille spørsmålstegn ved hvorfor ting er som de er, er noe av det viktigste Ola har tatt med seg fra studiene og inn i arbeidslivet. I tillegg til de praktiske verktøyene man lærer på studiet, som kampanjeplanlegging, analyse og kommunikasjonsplaner.

«Showbiz»

Nå jobber han på Wallmans i Oslo, og forteller med stor entusiasme om det levende og pulserende livet rundt showsalongen ved Akerselva. Tittelen hans er Content Manager, og det innebærer rett og slett at han produserer alt av innhold i alle kanaler, mye film, nettsiden, menyer, plakater og en rekke andre grafiske finurligheter. Han ler litt når han forteller at han pleier å kalle seg en hel markedsavdeling alene.

Fra før har Ola drevet litt med film, som har vært en fordel i akkurat denne jobben. Erfaring ved siden av studiene kan være gull verdt for å skille seg ut fra resten av søkerne, tipser han. Stort spillerom og frihet til å utfolde seg kreativt, er en viktig del av arbeidshverdagen hans.

Bedriften har ikke maler på hvordan de ønsker at ting skal være, og jeg får formet det jeg lager slik jeg vil. Jeg har vært veldig heldig, og det er et fantastisk morsomt sted å jobbe.

Selv om han føler seg privilegert som har en så variert arbeidshverdag med mye frihet, fikk han ikke jobben servert på et sølvfat. Mot slutten av sin bachelor søkte han jobber en god stund, før det ble blink hos Wallmans.

- Jeg var ganske på i denne perioden. Et viktig råd fra meg når du skal ut i jobb er å ikke være redd, tro på deg selv, og søk på jobber du tror du ikke kan få!

Tilbake til forsiden