Line Høstmælingen

Gründer og administrerende direktør i Marketing Sobre Ruedas


Som arbeidstaker i Spania da finanskrisen satte inn hadde Line Høstmælingen to valg, å bli arbeidsledig eller å starte egen bedrift. Hun valgte det siste og startet selskapet Marketing Sobre Ruedas, en konsulentbedrift som tilbyr markedsføringstjenester i det kriserammede landet.

Etter å ha fullført bachelorstudiet i Internasjonal markedsføring hvor hun tok sitt siste år ved ESADE i Barcelona fikk Line mulighet til å jobbe i Spania. Etter flere år som ansatt i Freixenet Gruppen og eiendomsselskapet Llanera satte finanskrisen inn for fullt i Spania. Det medførte at Line hadde valget mellom å bli arbeidsledig eller skape sin egen arbeidsplass.

Etter å ha jobbet med millionbudsjetter til markedsføring før finanskrisen så Line og partnerne behovet for at bedrifter måtte endre markedsføringsstrategien totalt, til å kunne drive markedsføring med mikrobudsjetter. I mange bedrifter ble hele markedsavdelinger oppsagt, og mange bedrifter satt helt på bar bakke, uten intern kompetanse, i følge Line.

Sammen med to andre valgte Line å starte konsulentbedriften Marketing Sobre Ruedas, som på norsk betyr ”markedsføring på skinner”. Selskapet har funnet sin nisje i å hjelpe små og mellomstore bedrifter til å planlegge og utføre markedsaktiviteter.

- Mange mindre familiebedrifter i Spania har begrenset kompetanse og innsikt i markedsføringsprosesser og har ikke mulighet til å ansette folk på fast basis. Derfor er outsourcing av markedsføringsjobben den beste løsningen. Denne situasjonen har vi dratt nytte av, og skapt et tilbud til nye kunder, der markedsføring er en variabel kostnad de selv kan tilpasse etter behov, forklarer Line.

Både omfanget og typen tjeneste varierer fra kunde til kunde, men etter flere år med krevende økonomiske tider er lave kostnader med størst mulig effekt gjennomgående.

- Vi bruker mye sosiale medier og online markedsføring. Dette er billige verktøy som gjør det mulig å segmentere brukeren ned til den minste detalj og øke treffsikkerheten.

- Vi tilbyr også andre tjenester som organisering og assistanse på fagmesser, utvikling av websider og salgsmateriale, bedriftsprofiler og innkjøp. Dette er sporadiske tjenester som kun brukes innimellom av kundene våre, forteller Line.

Selv om det å drive egen bedrift krever mye er ikke Line i tvil. Hun stortrives med både bedriften og markedsføringsfaget.

- Markedsføring trengs overalt, og gir enorme muligheter i form av å kunne jobbe med en rekke oppgaver, og å kunne velge ulike bransjer. Selv om man ikke ender opp som markedsdirektør er det et vidt spekter av jobber der man vil kunne dra nytte av en markedsføringsutdannelse, avslutter Line.

Tilbake til forsiden