Kristina Hedemark Kvam

Kunderådgiver, Gjensidige


Da Kristina var yngre deltok hun på et kurs som skulle inspirere og forberede ungdom for den globale økonomien. Selv om det var langt fra det hun egentlig ville, ble hun motivert av kurset og bestemte seg for å søke til BI. Noen år senere gikk hun ut av dørene på BI med en mastergrad i økonomi og ledelse.

Kristina jobber nå som kunderådgiver i Norges største forsikringsselskap – Gjensidige. Hun har allerede rukket å opparbeide seg mye jobberfaring fra forskjellige bransjer.

Bredden til en masterstudent

Kristina mener at den store bredden i masterprogrammet har gitt henne mange muligheter, bade i hennes nåværende jobb, men også for senere jobbmuligheter.

- Etter graduering kan du jobbe innenfor mange forskjellige bransjer, mulighetene er mange. I løpet av studietiden er du innom flere forskjellige emner, noe som gir deg en smakebit på hva du kan jobbe med, sier Kristina.

Hun legger også til at det er viktig å være åpen for nye og spennende erfaringer, slik at man kan få et bilde av hva man faktisk interesserer deg for.

Som utdannet siviløkonom har du mange åpne dører.

En viktig balanse

I tiden på BI bygde Kristina et stort nettverk, både gjennom studiene og som aktiv student i studentforeningen.

- Studenttiden skal være morsomt, spennende og du skal selvfølgelig lære mye. Det er viktig å være sosial og bli med på alt det morsomme som blir tilbudt både gjennom studentforeningen og BI. På den måten kan du bygge deg et nettverk, som senere kan vise seg å være nyttig, sier hun.

Hun påpeker at det er viktig å finne balansen mellom det sosiale og det faglige aspektet ved å være student.

- Det er viktig å fokusere på det faglige aspektet ved å være student. Når alt kommer til alt, går du på skole for å lande drømmejobben. Det kan være krevende å finne den rette balansen, men det er også en nøkkel til suksess. Man bør jobbe hardt både for å få venner og gode karakter, trekker Kristina frem som et råd til fremtidige studenter.

Veien til forsikringsbransjen

I løpet av studietiden hadde Kristina hendene fulle. Hun var aktiv i studentforeningen og hadde en relevant deltidsjobb i L’Oreal. Rett etter at hun var ferdig studert fikk hun jobb i den nordiske avdelingen til J.P. Morgan.

- Basert på erfaringen fra L’Oreal og studentforeningen, kombinert med kompetansen fra BI, valgte jeg en bransje som jeg ville jobbe i. Da jeg så en ledig stilling i J.P. Morgan var jeg sikker på at dette passet perfekt for meg.

Og det viste seg å være riktig. Hun tilbrakte to og et halvt år i selskapet før hun så etter en forandring.

- Gjensidige var på utkikk etter nye medarbeidere, så jeg byttet fra HR til salg. Jeg ville ha nye utfordringer og ville prøve salg før jeg gikk «all in» i HR. Når du jobber med salg, jobber du direkte med kunden og du kan gjøre et stort inntrykk både på kunden og selskapet i seg selv, forklarer hun.

Kristina trives i rollen som kunderådgiver og hevder at alt hun lærte på BI har vært nyttig så langt.

- Det er en trygg arbeidsplass og jeg har veldig dyktige medarbeidere. Jeg føler en særlig stolthet i å kunne si at jeg jobber her, sier hun.

Klare mål

Da hun var yngre ville Kristina bli arkitekt. Hun tok både matte og fysikk på videregående for å nå drømmen. Så tok hun kurset som fikk henne til å endre mening, siden har hun ikke sett seg tilbake.

- Jeg vet hva jeg vil med min karriere og har klare mål. Jeg vil jobbe for noen som gir meg tillit og de mulighetene jeg trenger.

Hun er fortsatt ikke sikker på om fremtiden ligger i HR eller salg.

- Jeg tenker alltid nøye gjennom mine beslutninger. Jeg vil ikke bli stående stille, men fortsette og utvikle meg. Det er fantastisk å jobbe et sted hvor de verdsetter sine ansatte og vektlegger at man kan utvikle sine ferdigheter. Det er veldig viktig for meg.

Tilbake til forsiden