Knut Eliassen

International Marketing Manager i Nitro Snowboards


Knut kombinerte tilværelsen som snowboardproff med studier i markedsføring. I dag har han ansvaret for markedsføringen av et av verdens største snowboardmerker.

Hva gjør en International Marketing Manager?
- Hovedoppgaven min er å bygge opp et merke som blir respektert, sett og etterspurt. Jeg har hovedansvaret for markedsføringen for Nitro, samt all mediaomtale og pressemeldinger. Jeg jobber i hovedsak med å skape et markedsføringskonsept innenfor foto, internett og video.

Her utvikler, administrer og fordeler jeg ressurser for internasjonale markedsføringskampanjer for Nitro Snowboards og L1 outerwear. Jeg har ansvaret for over 30 profesjonelle, internasjonale snowboardkjørere. Forhandling av alle utøvernes kontrakter, samt kontrakter med ulike aktører innenfor mediaverden er også mitt ansvar.

Sammen med designere jobber jeg med å skape nye og unike Nitro/L1 produkter. Det er viktig å passe på at artiklene kjørerne våre figurerer i er i samsvar med vår markedsstrategi. Det må appellere til det riktige markedet. Jeg har ansvaret for den redaksjonelle biten, hvor jeg skriver og godkjenner ulike artikler om våre kjørere og Nitro. Jeg ansetter filmselskaper som skaper produktvideo, reklame, demos som samles under Nitro film/reklame prosjekter. I tillegg besøker jeg våre største klienter for å se hvordan utviklingen går og bidra med det jeg kan.

Som International Marketing Manager hos Nitro Snowboards må jeg jobbe med forskjellige arbeidsoppgaver. Markedet og hverdagen er alltid i bevegelse. Hos Nitro Snowboards jobber vi som et lag og jeg hjelper til der det trengs, i alle aspekter av bedriften.

Jeg tror at Nitro Snowboards lager produkter som får mennesker til å smile. Jobben min er å formidle gleden og opplevelsen av snowboardkjøring til andre.

Hvordan får du bruk for utdannelsen din i et slikt yrke?
- Siden jeg har ansvaret for markedsføringen, planlegger og gjennomfører jeg et titalls prosjekter gjennom året. Det at jeg tok fordypning i Prosjekt Ledelse har vært veldig lønnsomt for meg. Utdanningen min hos BI har gitt meg en bedre forståelse for hvordan man legger opp prosjekter, budsjetter, regnskap, samarbeider med forskjellig mennesker, finansiering av prosjekter og mye mer. Uten utdannelsen fra BI ville jeg aldri ha klart å gjøre det jeg
gjør i dag. BI ga meg de kunnskapene og erfaringene jeg trengte for å ta et steg videre innenfor snowboard industrien.

Hvordan får man jobben din?
- Det er viktig å være utadvendt og aktiv innenfor industrien du jobber i – dette vil gi deg flere muligheter og større nettverk.

Hvis du skulle gitt ETT råd til en som vil jobbe med lidenskapen sin?
- Jeg tror mange drømmer om å jobbe med lidenskapen sin, men får høre at en må ha en ”ordentlig” jobb og liv. Da vil jeg minne de på at det er ditt liv. Man lever bare en gang. Så følg drømmen din og jobb med noe du liker og trives med.

Hva er det beste og verste med jobben din?
- Det best med å jobbe i markedsføring er at hver dag er forskjellig og utfordrende. Det er fett å kunne reise og kjøre snowboard over hele verden. Det verste med jobben er at jeg alltid kunne gjort mer.

Hvilke andre jobber kan man få med din utdannelse?
- Med en Bachelor i Administrasjon og Ledelse kan du jobbe innenfor alt mulig. Som for eksempel: Action sports industrien (snowboard, skateboard, osv) – teknologi industrien (GoPro, Skullcandy, osv) finansielle verden (investerings firmaer). Det var nettopp på grunn av disse mulighetene, at jeg valgte akkurat denne utdannelsen.

Hva bør ungdom tenke på når de skal velge seg utdanning og jobb?
- Når du velger utdanningen bør du tenke på hva du har lyst til å gjøre etter skolen. Når du skal ta et yrkesvalg er det viktig at du velger en jobb som du liker. Livet handler ikke bare om penger; det handler om opplevelser, familie og venner. Husk at du lever bare en gang. Bruk tiden på noe du liker.

Tilbake til forsiden