Johannes Dobson

Kommunikasjonsansvarlig ekstern kommunikasjon i Kongsberg Gruppen ASA


Når studiene gikk mot slutten var Johannes i tvil om han ønsket å begynne i en bedrift, eller om konsulentbransjen var det rette valget. Etter litt over tre år i konsulentbransjen i Dinamo fikk han jobb som kommunikasjonsansvarlig i Kongsberg Gruppen.

- Jeg valgte å begynne som konsulent for å lære meg faget mer i detalj, samt å kunne jobbe bredt med mange ulike problemstillinger. Det ga meg et veldig godt grunnlag for videre karriere og gjorde at jeg i neste omgang fikk jobb som kommunikasjonsansvarlig i Kongsberg Gruppen, forteller Johannes.

Internasjonalt, kunnskapsbasert konsern
Kongsberg Gruppen er et internasjonalt, kunnskapsbasert konsern som leverer høyteknologiske systemer og løsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, handelsflåten, forsvar og romfart. Selskapet er en av Norges største virksomheter med en omsetning på nærmere 16 milliarder kroner per år.

- Jeg jobber på konsernsenteret og sammen med resten av kommunikasjonsavdelingen jobber jeg med å støtte forretningsområdene i Kongsberg Gruppen med kommunikasjonsrelaterte oppgaver. Vi har også det overordnede ansvaret for Kongsberg Gruppens helhetlige kommunikasjon. Mitt ansvarsområde er ekstern kommunikasjon, og det innebærer i hovedsak mediekontakt. Med tanke på at vi er om lag 7 500 ansatte og har kontorer i 25 land, fra Perth til New Orleans, er det en utrolig spennende utfordring, sier Johannes.

Relevant erfaring
I studietiden var Johannes opptatt av å få mest mulig relevant erfaring, samtidig som det å skape seg et nettverk var viktig. Journalist i Aftenposten, koordinator for BIs PR-team og vitenskapelig assistent i medier og kommunikasjon var noen av jobbene Johannes hadde i løpet av studietiden ved BI.

Jeg fikk et stort nettverk som jeg setter stor pris på i dag, både privat og i jobbsammenheng

For de som vurderer hva de skal søke er rådet fra Johannes klart: Ta noe du er engasjert i og som du brenner for.

- Kommunikasjon, på alle måter og alle flater, engasjerer meg enormt. Hvordan har det seg at noen virksomheter overlever en krise, mens andre går under? Å jobbe strategisk og operativt med en virksomhets tillit og omdømme er et arbeid jeg virkelig brenner for, sier Johannes.

- Mange sier at man må se hva markedet etterspør. Det er et godt råd, men jeg synes det er langt viktigere å finne noe man brenner for. Er du Norges eller verdens beste innen et område vil det alltid være muligheter. Just do it, som Nike sier.

Tilbake til forsiden