Jens F. Ryland

Artist i metal-bandet Borknagar


Med langt hår, skjegg og en rocket klesstil uteksaminerte Jens F. Ryland i 2012 fra BI med en bachelor i Entreprenørskap og økonomi.

Allerede kort tid etter at han begynte på Handelshøyskolen BI så han parallellene mellom det han lærte på studiet og det han hadde erfart som medlem i black metal-bandet Borknagar.

Borknagar har vært i musikkbransjen i over 20 år og har gitt ut til sammen ni plater, vært nominert til Spellemannsprisen og opptrådt på en rekke festivaler, blant annet Quartfestivalen.

- Det å drive et band er veldig likt det å drive en virksomhet. På samme måte som man trenger mennesker med ulike kompetanse og personligheter i en virksomhet, trengs det også i et band. I bandet trenger vi mennesker med forskjellige styrker og svakheter, forteller Jens.

Tidlig på 2000-tallet forsvant to av bandets medlemmer ut av bandet og det ble et vendepunkt for Borknagar og medlemmene, samtidig som bransjen ble stadig tøffere og mer krevende.

- Musikkbransjen har blitt mer krevende å operere i, det kreves mer enn bare musikalsk talent for å nå opp. Når man henvender seg til en investor handler det om å presentere en helhetlig pakke som består av mer enn bare musikken. Menneskene er også en viktig del av merkevaren, forklarer Jens.

Bakgrunnen for hvorfor Jens valgte å ta en utdanning var at han ønsket å ha noe annet å leve av ved siden av musikken. Borknagar har hatt stor suksess i metalmiljøet, men Jens opplevde at det var krevende å leve ene og alene av musikken.

- Musikalsk suksess er ikke nødvendigvis ensbetydende med økonomisk suksess. Vi har vært i «gamet» siden 1992 og mye har forandret seg siden den gang. Den gangen var det langt lettere å komme seg opp og skaffe platekontrakt, påpeker Jens.

- Jeg kom til et punkt hvor jeg ønsket meg mer utdanning. Retningen jeg valgte ble valgt fordi jeg så overføringsverdien til de erfaringene jeg hadde gjort meg og de mulighetene en slik kompetanse ville gi, avslutter Jens.

Tilbake til forsiden