Henrik Faller

Kommunikasjonsjef, reMarkable


Henrik gikk rett ut i jobb etter han var ferdig med bachelorgraden, og har allerede rukket å utmerke seg hos store teknologiselskap som Opera Software og Finn.no. Nå har han kastet seg ut i det usikre gründerlivet.

Etter befalsskolen var Henrik mest ivrig etter å begynne å jobbe, men valgte å ta en utdannelse først.

– Det var litt tilfeldig at jeg endte med å gå i den retningen, men interessen for kommunikasjon lå nok litt latent. Det var engasjementet mitt i studentforeningen som gjorde at jeg virkelig begynte å interessere meg for kommunikasjonsfaget. Studiene var spennende, men det var den praktiske delen som gjorde at jeg ble bitt av basillen.

Nå er han en del av startup-suksessen reMarkable, som i 2017 forhåndssolgte skrivebrett for 180 millioner kroner. Selskapet ble med det verdens tredje mest suksessfulle hardware-startup målt i salg, noensinne.

Rollen som kommunikasjonssjef
Selv om det er nytt for Henrik å jobbe i en startup, er han ingen nybegynner når det gjelder å jobbe med kommunikasjon.

– Jeg har erfaring som kommunikasjonsrådgiver og kommunikasjonssjef fra andre teknologiselskaper, og det er mye av det samme jeg gjorde da, som jeg gjør nå.

Markedsavdelingen i reMarkable er liten, så de jobber tett sammen og hjelper hverandre når det trengs. Derfor jobber de mye med kulturbygging, da det er viktig at alle trives på jobb for å yte sitt beste. Henrik sine hovedansvar er å ta seg av presse og ekstern kommunikasjon i Norge og internasjonalt. Det innebærer at han blant annet jobber mye med sosiale medier, kundekommunikasjon, e-postmarkedsføring og CRM.

Det som skal til for å lykkes
For å lykkes i rollen som kommunikasjonssjef er det flere personlige egenskaper som er nyttige å ha. Blant annet er det en stor fordel å like å jobbe med mennesker. Heldigvis for Henrik er han veldig glad i å snakke med folk. Han mener også det er viktig å ha engasjement og arbeidsvilje.

– Jeg bruker mye tid på å fordype meg i det jeg driver med, og er oppdatert på mye av det som skjer innen teknologifaget. Man må stå på og kjempe hardt for å nå målene man har satt seg.

I tillegg til planlagt kommunikasjonsarbeid, må Henrik alltid være forberedt og tilgjengelig for henvendelser fra kunder eller presse. Arbeidsdagene kan derfor bli både hektiske og lange – kanskje spesielt i en startup.

– Da man må også være flink til å koble av når man har tid og mulighet til det.

Det var verdt det!
Selv om gründerlivet til tider er slitsomt og utfordrende, så er Henrik veldig glad for valget han tok.
– Jeg har hatt flere spennende jobber, men jeg har aldri hatt det så gøy som nå. Det er en berg- og dalbane. Selv om det er flest av de morsomme dagene er det også noen dager som er frustrerende og slitsomme. For meg er fordelene langt større enn ulempene, men det krever sitt. Også for dem rundt meg. Man må ofre en del, og det blir noen lange dager, men eierskapet og mestringsfølelsen man får er ekstremt motiverende. Alle bør i løpet av livet ha jobbet i en startup.

Tilbake til forsiden