Heidrun Reigstad

Performance Marketing Specialist, iProspect


Heidrun mener den viktigste egenskapen i hennes jobb, er at man brenner for digital markedsføring. Selv har hun som mål å gjøre det så godt at hun kan bli rekruttert til internasjonale programmer.

Heidrun var forvirret og usikker da hun skulle velge utdanningsretning. Etter to «fri-år» der hun hadde jobb i Nordea, reiste, surfet og plukket diverse deltidsfag, blant annet markedsføring, medier og kommunikasjon på BI Bergen, fant hun sin vei.

- Det var disse fagene jeg presterte godt i, og som virkelig fattet min interesse. Jeg bestemte meg for å ta en bachelor i markedsføringsledelse, noe jeg ikke angrer på. Jeg tror det er viktig å tenke på hva man interesserer seg for. Hva vil du lære mer om, hvilke fagfelter er spennende. Ta gjerne personlighetstester, undersøk ulike bedrifter, snakk med fagpersoner. Jeg tror man trenger konkrete mål å strekke seg etter. Det hele dreier seg om å finne frem til ulike karrieremuligheter og det som passer til nettopp deg.

Videre anbefaler hun å ta en deltidsjobb som er relevant for din utdanning, eller å engasjere seg i studentsamfunnet.

- Ta initiativ og engasjer deg for å tilegne deg erfaringer som kan komme deg til gode senere i din karriere. Typisk BI for meg er å være ambisiøs, sier hun.
Hennes egen karriere er godt i gang, og i sin daglige jobb hjelper Heidrun kundene med digital markedsføring som virkelig virker.

- Vi analyserer effektene av hver enkelt annonse og hvert eneste klikk. Vi jobber mye med både tall og bokstaver, så det hjelper å være glad i det. Man må også skjønne hva standardavvik er og gjerne være flink i statistikk. Vi må likevel evne å titte opp av regnearket også.

Hun sier det hjelper å ha god forståelse for økonomi og strategi, og forsøke å sette seg inn i hva bedriftene de hjelper ønsker å oppnå.

- Hvem er konkurrentene, hvordan kan vi hjelpe de å finne de riktige segmentene å markedsføre mot og å prise riktig. Sjefen min sier jeg skal tenke at jeg er administrerende direktør hos kundene mine og handle som de ville gjort med vår fagkunnskap.

iProspect er Googles største partner både i Norge og globalt, og trolig blir Google landets største annonsekanal neste år.

- Men hos Google imponerer du ikke med en feiende flott reklamefilm. De største kundene våre, som Norwegian og DnB, har tusenvis av Google-annonser tilpasset massevis av søkeuttrykk. For hver enkelt annonse skal vi velge den riktige teksten, så jeg må være god til å formulere meg og ikke slurve med rettskrivingen, forteller hun.

Tilbake til forsiden