Erikha Harket

Konsulent i TRY reklamebyrå


Med en bachelor i PR og markedskommunikasjon fra BI og en master fra LSE har Erikha fått god fart på karrieren. Etter mange år i Geelmuyden Kiese, jobber hun nå i TRY reklamebyrå. Hennes tips til studenter som ønsker en karriere innen kommunikasjon: Finn dine nisjer og bruk det du lærer underveis i studieløpet.

- Kommunikasjon er et fag i seg selv, men like fullt et verktøy som kan anvendes i et fagfelt nummer to. Man får mye igjen for å tilegne seg kunnskap fra andre bransjer også, det gir deg i tillegg mulighet til å kombinere flere interesser, råder Erikha.

Selv gjorde hun dette da hun blant annet jobbet med en rekke holdningskampanjer i helsesektoren ved siden av studiene.

Gode forelesere

Erikha forteller at BI kunne tilby interessant pensum og reelle case som ga henne god innsikt I hvordan bransjen er skrudd sammen. Spesielt én foreleser gjorde inntrykk.

- Tor Bang var min favoritt. Han har en helt spesiell egenskap til å løfte et hvert tema opp og gjøre det dagsaktuelt og relevant. Han får deg til å gå noen runder med deg selv, mens han tasser rundt i sokkelessen og diskuterer samfunnsaktuelle temaer, forteller hun.

Det tar tid å forklare hva jeg driver med på dagsbasis, noe jeg tror er en fellesnevner for oss som jobber med kommunikasjon.

Variert hverdag

I dag jobber Erikha i TRY reklamebyrå. Her møter hun mange kloke hoder med lave skuldre. Som en konsekvens av en bransje i endring jobber byrået kanaluavhengig, på tvers av profesjonsgrenene i medie- og kommunikasjonsbransjen. Hun forklarer at de gode idéene ligger til grunn for mentaliteten til byrået, noe som har resultert i at Try har blitt stemt frem som Årets Byrå 13. år på rad.

- Bak utmerkelsene står menneskene. Ikke bare kompetansen de tilbyr, men også hvem de er på fest. Vår flate struktur kan for noen se anarkistisk ut, men det er utrolig deilig å slippe et utall med internmøter og tunge prosesser. Det gjør seg også synlig i kulturen som underbygges av selvdrevne mennesker som er utrolig dyktige på sine felt, sier Erikha.

Selv får Erikha mulighet til å jobbe på kryss og tvers av både fagdisipliner og bransjer.

- Den ene dagen kan jeg jobbe med samfunnsanalyse for et selskap i privat sektor, neste dag jobber jeg med en intern motivasjonsfilm eller utvikler et konsept til en annonsefinansiert TV-produksjon. Dag tre hjelper jeg kanskje en oppstartsbedrift med å gjøre seg relevant i mediebildet. Det tar tid å forklare hva jeg driver med på dagsbasis, noe jeg tror er en fellesnevner for oss som jobber med kommunikasjon, forteller hun.

Tilbake til forsiden